25 Ağustos 2010 Çarşamba

Yönetimde Hata Yapmak - 2

Yönetimde Hata Yapmak - 2

Gürcan Banger

Bir kitabın iyi düşünülmüş reklâmı: Bir İngiliz roman yazarı, romanının daha fazla satması için hiçbir tanıtım çalışması yapmadan gazeteye ilan verir: “XXX isimli romanda tasvir edilen Miss Sarah’a benzeyen bir kadınla evleneceğim. Lütfen mektupla başvurun. İmza: Lord XYZ”

İş yaşamındaki pek çok soruna kökten çözümler getirmek mümkündür. Fakat çözümlerin bazıları, uygulamanın devamında yeni sorunlar yaratır. İyi yönetici, her çözümde sürdürülebilirliği ve paydaşların durumunu dikkate alır. Kötü yönetici, sadece malum sorunu çözmeye çalışır.

İyi yönetici için sorun, öncelikle bir analiz konusudur. İyi yönetici, bir sorunun acil ve kendi başına çözümünün, daha ciddi yeni sorunlar yaratacağını bilir. İyi yönetici için sorunun çözümü, aynı zamanda doğru zaman, doğru mekân ve doğru yöntem demektir.

Kimi zaman bir sorunun çözümü için pek çok deneme yapmak gerekir. Sonuçta sorun çözülemese bile; yönetici, sorun analizi ve çözüm sentezi konusunda yetkinlik geliştirir. Bu kapsamda başka sorunların çözümü üzerinde de çalışılmış olur.

Daha iyi hapishaneler yaparak trafik suçlarını azaltamazsınız. Bazen sorunun çözümü, sorunun görüldüğü yerde değildir. Uygulanan çözümlerin görünür olanla mı, yoksa sorunun kaynak nedeni ile mi ilgili olduğunu fark etmek gerekir.

Bazen çözüm, sorunun içinde olabilir. Sistemin değerler zinciri incelenerek uygun düzenlemeler ile çözümler bulunabilir. İyi yönetici, kendi değerler zincirini iyi tanıyan yöneticidir. Kötü yönetici, ya ağaçları görmez ya da ormanı.

Kötü yönetici, varsayımlarına sadık kalmayı tercih eden yöneticidir. İyi yönetici için varsayımlar, zaman zaman sorgulanması gereken konulardır. İyi yönetici, zaman içinde (veya koşulların değişimine bağlı olarak) kabullerin geçersiz kalabileceği fikrini benimser.

En iyi bildiğimizi sandığımız şeyler, pekâlâ yanlış olabilir. (Örneğin: Peter Senge, Beşinci Disiplin ve Fast Company Dergisi ve kurbağa deneyi + yavaş değişim) Bu yanlış bilgiler üzerine kurguladığımız diğer bilgilerin de yanlış olma ihtimali var. İyi yönetici, özellikle piyasa hakkındaki yanlış genellemelerden sakınır.

Kötü yönetici, başarılı bir örneğin kendi sorunlarına tek çözüm olduğu saplantısı içindedir. Malum örneğin özgün koşullarını anlamayı reddeder. Bu hata, gerçekte tek doğru cevaba kilitlenmeye şartlandıran eğitim sisteminin yarattığı bir sorundur.

Yöneticiler, operasyonlardan sorumlu kişilerdir. Dünün isteklerini bugünün operasyonları ile karşılamaya çalışırlar. Girişimciler ise fırsatlarla ilgilenirler. Bugünün ihtiyaçlarından yola çıkarak yarının isteklerini yaratırlar. Girişimciler için en büyük hata, yönetici olmaya soyunmaktır.

Girişimcilik ve yöneticilik için farklı yetkinlik ve beceriler gerekir. İşin başlangıcında yönetici olmak durumunda kalan girişimci, ilk uygun fırsatta bu pozisyonu bir profesyonele bırakmayı tercih etmelidir. Israr, onarılmaz hatalara yol açabilir.

Bir işletmenin çalışanları, yeni iş ve iyileştirme fırsatları konusunda iyi bir kaynaktır. İyi ve kötü yönetici arasındaki farklardan birisi, işletmedeki insan kaynağından yenilikçilik anlamında yararlanma düzeyidir.

Bir şirket ortağı şöyle diyor: “Ortaklar olmasaydı, ne kadar kolay olurdu şu ortaklık?”
Okullar olmadan Milli Eğitim’i yönetmek gibi bir şey… Başarılı işletmeler için iyi yöneticiler gerekli.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder